Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Post & Paket

Skicka brev

Om ditt paket eller brev:

  • Väger under 2kg
  • Ska skickas inom EU eller bara innehåller dokument*
  • Inte behöver spåras

Universitetsposten betalar för ditt paket eller brev. Använd de av institutionen tillhandahållna vita kuvert. Det ska finnas en streckkod i övre högra hörnet där det står ”Frankeringssvervice”. Skriv mottagarens namn och adress i nedre högra hörnet, och skriv ditt namn intill avsändaradressen i övre vänstra hörnet. Lägg sedan kuvertet där du normalt lägger utgående post. Använder du vadderade kuvert behöver du bara skriva mottagare och avsändare på samma specificerade plats, Universitetsposten sätter porto på kuvertet.

Viktigt: Kuverten kan bara skickas från universitetet. Du kan inte skicka dem från vanliga brevlådor, då det innebär straffavgifter för institutionen.

*Paket eller brev som innehåller annat än dokument (till exempel böcker) måste förtullas och måste därför skickas som paket. Se stycket ”Skicka paket med PostNord” nedan.

 

Skicka paket med PostNord

Om ditt paket:

  • Väger under 2kg
  • Ska skickas inom EU
  • Inte behöver spåras
  • Inte är värdefullt

Universitetsposten betalar för ditt paket. Skriv bara mottagare och avsändare på paketet. Använder du vadderade kuvert sätter Universitetsposten porto på kuvertet.

Om ditt paket:

  • Väger under 2kg
  • Ska skickas utanför EU
  • Inte behöver spåras
  • Inte är värdefullt

Då kan du använda dig av tjänsten “Varubrev 1:a klass”, som är ett billigare alternativ till att sicka paket utanför EU som inte behöver komplicerade tullfakturor. Se avsnittet ”Registrera paket” nedan för instruktioner hur du går till väga. 

Om ditt paket uppfyller ett av följande:

  • Mellan 2-35kg
  • Behöver kunna spåras
  • Behöver extra försäkring
  • Måste lämnas ut till en specifik person (rekommenderat brev)
  • Behöver nästa-dagsleverans inom Sverige (express)

Då måste du registrera ditt paket eller brev. Se avsnittet ”Registrera paket” nedan för instruktioner hur du går till väga.

Om ditt paket:

  • Väger över 35kg

Då måste ditt paket lastas och spännas fast på en pall. Se avsnittet ”Registrera paket” nedan för instruktioner hur du går till väga.

Om ditt brev eller paket innehåller något du misstänker behöver särskild behandling för att skickas, till exempel torris, farligt gods, etcetera, vänligen se över denna sida om du får skicka med PostNord: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/vad-far-du-skicka/farligt-gods

Får du inte skicka med PostNord kan du använda dig av YSDS. Se information nedan hur du går till väga.

 

Registrera paket:

Viktigt: Ska du skicka spårbara försändelser utanför EU måste du ha ett taricnummer – en unik varukod som motsvarar varan du skickar. Du behöver denna kod innan du fortsätter med processen. Du hittar dessa koder på https://tulltaxan.tullverket.se/#!/taric/nomenclature/sbn?sd=2023-04-13&d=I&cc=&l=sv&ql=sv&ea=false eller genom att ringa Tullverket på 0771 – 520 520.

För att registrera ett paket behöver du en streckkod på tio siffror som börjar med ditt kostnadsställe. För att se vilket kostnadsställe du är registrerad på i Lupac kan du logga in på paket.lu.se och titta i nedre vänstra hörnet. Du kan hämta dessa streckkoder hos vaktmästaren Ricki eller Irma på kansliet.

När du har streckkoden, logga in på paket.lu.se. Är detta första gången du skickar paket kan det vara bra att lägga till dig själv som avsändare, men det finns också allmänna avsändare utan namn. Du kan lägga till avsändare genom att klicka på ”Avsändare” i menyn till vänster. Klicka på ”Fraktbeställning (förenklad) och välj vilken tjänst du vill använda. På nästa sida fyller du i formuläret. ”Påvetid” är numret på streckkoden. På ”Transportsätt” kan du välja att skicka som pall för de länder som PostNord skickar pallar till om du behöver det. När du är färdig, klicka på ”Skicka fraktbeställning” nere till höger.

Skickar du paket utanför EU kommer du till ett nytt formulär. Här behöver du fylla i bland annat varför du skickar paketet, värde (får inte vara 0), innehåll, och eventuellt ett taricnummer. Kom ihåg att mottagarlandet kanske tar ut moms och tullavgift baserat på värdet du anger och anledningen till att du skickar paketet. Klicka på ”Skicka fraktbeställning” nere till höger när du är färdig.

PostNord erbjuder extra varuförsäkring upp till 2MSEK. För att lägga till försäkring på det du skickar, var god kontakta Universitetsposten på universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se (universitetsposten[at]service[dot]lu[dot]se) eller 046 – 222 7084.

Ska du skicka ett ”Varubrev 1:a klass” måste du välja ”Fraktbeställning (avancerat)” i menyn till vänster. Fyll i formuläret. När du ändrar mottagarlandet till ett land utanför EU kommer ”Varubrev 1:a klass” bli valbart i fältet ”Transportsätt”. När du är färdig klicka på ”Skicka fraktbeställning” nere till höger. Fyll i nästa formulär, och kom ihåg att mottagarlandet kanske tar ut moms och tullavgift baserat på värdet du anger och anledningen till att du skickar paketet.

Ska du skicka en pall måste du kontakta Universitetsposten på universitetsposten [at] service [dot] lu [dot] se (universitetsposten[at]service[dot]lu[dot]se) med ditt paketID och be dem skicka fraktsedeln med internpost till dig. När du har fått fraktsedeln måste du kontakta PostNord för upphämtning av pallen på 0771 – 33 33 10. Ställ pallen i lastkajen. Ge gärna PostNord vaktmästarens kontaktinformation för upphämtning.

Riv av den lilla biten på streckkoden på vilken det står ”Kvitto paketID” och skicka den, tillsammans med information om vem som ska betala för försändelsen, till Irma på kansliet. Klistra sedan streckkoden väl synlig på paketet och lägg paketet där du normalt lägger utgående post. Sätt gärna paketet utanför skåpet under trappan utanför biblioteket om det är stort och tungt.

För prisuppgifter, var god leta upp ditt försändelsesätt här: https://www.avropa.se/ramavtal/ramavtalsomraden/transport-och-tjanstefordon/postformedlingstjanster---fr.o.m.-2023-04-01/paketformedlingstjanster/

 

Skicka paket med YSDS

För att skicka paket med YSDS – Your Special Delivery Service – behöver du fylla i ett formulär. Kontakta vaktmästaren Ricki för formuläret. Du kan få prisuppgifter och mer information av YSDS på order [dot] swe [at] ysds [dot] com (order[dot]swe[at]ysds[dot]com) eller 040 – 605 65 00. Det är mycket lättare att skicka paket med YSDS, men också mycket dyrare.

YSDS använder sig av DHL som deras kurir och lägger till en egen avgift utöver det DHL tar betalt. YSDS har också ändrat försändelsesätt beroende på innehållet som skickas utan att meddela kunden, vilket har kostat upp till fem gånger så mycket. För att få korrekt prisinformation och vilket fraktsätt ni ska välja, vänligen kontakta YSDS.

När ni fyllt i formuläret och skickat det till YSDS kan ni ställa paketet på den markerade platsen utanför vaktmästarens kontor, rum 134, för upphämtning.

 

Har ni frågor eller behöver hjälp med registreringsprocessen, vänligen kontakta vaktmästaren Ricki på ricki [dot] olsson [at] cgbkansli [dot] lu [dot] se (ricki[dot]olsson[at]cgbkansli[dot]lu[dot]se) eller 046 – 222 0194. 

 

Tallskog
Foto: Helena Alexanderson